sexta-feira, 6 de março de 2020




FACULDADE DE TEOLOGIA
TESTEMUNHAS HOJE


CURSO LIVRE
APOSTILA TEOLÓGICA  ENGLISH II






ENGLISH II –
01 – ADJETIVO e ADVÉRBIO
Adjetivo
→ não tem gênero: o mesmo adjetivo é usado para masculino e feminino.
Eg.: a good boy (um bom menino)
a good girl (uma boa menina)
→ não varia em número (singular e plural)
Eg.: one fat man (um homem gordo) five fat men (cinco homens gordos)
one big car (um carro grande) ten big cars (dez carros grandes)
O adjetivo sempre precede o substantivo. Esta regra também é válida quando são apresentados dois ou mais adjetivos. Como em Português, é usado para qualificar o substantivo.
Eg.: a tall, thin and beautiful girl (uma garota alta, magra e linda)
a beautiful and colorful garden, (um jardim lindo e colorido)
a tropical and wonderful country (um país tropical e maravilhoso)
a charming, elegant and blond girl (uma garota charmosa, elegante e loura)
SOME ADJECTIVES Personality and Characteristics Physical Appearance
Thin / Skinny / Slim (magro)
Polite ≠ Impolite (educado ≠ sem educação/mal edudado)
Fat / Chubby (gordo / gorducho)
Nervous ≠ Calm (nervoso ≠ calmo)
Handsome (bonito – para homens)
Dynamic ≠ Lazy (dinâmico ≠ preguiçoso)
Pretty / Beautiful (bonita – para mulheres)
(Dis)organized ≠ Organized (disorganizado ≠ organizado)
Ugly (feio – para homens e mulheres)
Intelligent ≠ Dumb, Idiotic (inteligente ≠ burro, idiota)
Fancy / Elegant (elegante)
Sweet ≠ Rude (meigo ≠ rude)
Tall (alto)
Anxious (ansioso)
Of medium height (altura mediana)
Creative (criativo)
Short (baixo)
(Dis)honest ≠ Honest (desonesto ≠ honesto)
Athletic (atlético)
Hyperactive (hiperativo)
Strong (forte)
Outgoing = Extrovert (extrovertido)
Weak (fraco)
Shy # Outgoing (tímido ≠ extrovertido)
Conservative (conservador)
Talkative ≠ Silent (falante ≠ silencioso)
Modern # Tacky (moderno ≠ brega)
Advérbio
Enquanto o adjetivo é relacionado ao substantivo, o advérbio é relacionado ao verbo ou a outro advérbio.
Eg.: John is a careful driver. John drives carefully.
(adj) (noun) (verb) (adv)
(João é um motorista cuidadoso) (João dirige cuidadosamente)
He is a fast worker. He works fastly
(adj) (noun) (verb) (adv)
(Ele é um trabalhador rápido) (Ele trabalha rapidamente)
Os advérbios podem ser derivados de adjetivos ou podem ter a mesma forma do adjetivo. Neste último caso, existe uma situação similar quando nós falamos em Português, por exemplo:
“She is a beautiful girl.” ; “She sings beautiful.”
“Ela é uma menina bonita.” ; “Ela canta bonito.”
(adj) (adv)
OBSERVAÇÕES:
a) Para formar um advérbio, em muitos casos, só anexamos o sufixo ‘ly’ ao adjetivo.
Eg.: quick – quickly (rápido – rapidamente); perfect – perfectly (perfeito – perfeitamente) ;
slow – slowly (lento – lentamente); certain – certainly (certo – certamente)
b) Quando o adjetivo termina em ‘l’, acrescentamos ‘ly’ e a consoante ‘l’ fica dupla.
Eg.: careful – carefully (cuidadoso – cuidadosamente); practical – practically (prático – praticamente)
c) Adjetivos terminados em ‘ic’ – adicionamos ‘ally’:
Eg.: tragic – tragically (trágico – tragicamente); fantastic – fantastically (fantástico – fantasticamente);
specific – specifically (específico – especificamente)
d) Adjetivos terminados em ‘y’, precedidos por consoante – eliminamos o ‘y’ e adicionamos ‘ily’:
Eg.: heavy – heavily (pesado – pesadamente); lazy – lazily (preguiçoso – preguiçosamente); primary
– primarily (primeiro – primeiramente); happy – happily (feliz – felizmente)
e) Adjetivos terminados em ‘le’ – eliminamos o ‘le’ e adicionamos ‘ly’:
Eg.: horrible – horribly (horrível – horrívelmente); simple – simply (simples – simplesmente) ; subtle –
subtly (sutil – sutilmente)
Advérbios de Frequência – Eles são colocados entre o sujeito e o verbo.
Always (sempre), often (frequentemente), sometimes (algumas vezes), usually (usualmente), rarely
(raramente), never (nunca).
Eg.: I always eat fruits and vegetables. (Eu sempre como frutas e vegetais)
Peter sometimes arrives late. (Pedro algumas vezes chega atrasado)
OBS.: Quando usamos o Verbo To Be os Advérbios de Frequência são colocados depois do verbo.
Eg.: He is never late. (Ele nunca está atrasado.)
Quando usamos mais de um adjetivo antes do substantivo é preciso seguir a seguinte ordem: Opinion (opinião), Size (tamanho), Age (idade), Color (cor), Origin (origem), Material (material), Purpose (propósito / utilidade) e por último o substantivo que está sendo qualificado.
Advérbios de Intensidade – qualifica e reforça adjetivos, verbos e advérbios.
Very, too, much, too much, very much, enough.
Eg.: John is a very special boy. (João é um garoto muito especial)
The coffee is too sweet. (Este café está muito doce)
Jack is much taller than Peter. (Jack é muito mais alto do que Pedro)
He drank too much and felt bad. (Ele bebeu demais e se sentiu mal)
I like English very much. (Eu gosto demais de Inglês)
We have enough gasoline for the whole trip.
(Nós temos gasolina suficiente para toda a viagem)
===========================================================================
The New Testament:
Evangels
Mateus, Marcos, Lucas, João Matthew, Mark, Luke, John
History
Atos dos Apóstolos Acts of Apostles
EXERCÍCIOS:
1) Complete as frases com as seguintes palavras:
near (perto) – special (especial) – curious (curiosa) – fast (rápido) – hard (difícil)
a) The accident happened because he was driving too ________________.
(O acidente aconteceu porque ele estava dirigindo muito …)
b) This is a _____________________ situation. (Esta é uma … situação)
c) Our last exam was very ____________. (Nosso último exame foi muito …)
d) My cousin Rita is a very ___________ girl. She asks about everything.
(Minha prima Rita é uma garota muito …. Ela pergunta sobre tudo)
e) The new supermarket is going to be __________ the gas station.
(O novo supermercado será … do posto de gasolina)
2) Complete as frases com as seguintes palavras:
clearly (claramente) – normally (normalmente) – silently (silenciosamente) – possibly (possivelmente) – hardly (dificilmente)
a) He opened the door so ______________ that nobody noticed it.
(Ele abriu a porta tão … que ninguém notou.)
b) Mark fell from the bicycle and ___________ broke his arm.
(Mark caiu da bicicleta e … quebrou seu braço.)
c) Can you speak more ______________, please? (Você pode falar mais …, por favor?)
d) When the winter starts, temperatures are _______________ not very cold.
(Quando o inverno chega, temperaturas são ... não muito frias.)
e) I am so busy today that I ____________ will have time to eat.
(Eu estou tão ocupado hoje que eu … terei tempo para comer.)
02 – “QUESTION WORDS”
Who (sobre pessoas) - Who is your husband? (Quem é o teu marido?)
Why (razão) - Why do you study English? (Por que você estuda Inglês?)
What (sobre coisas) - What is your name? (Qual é o teu nome?)
What time (horas) - What time is it? (Que horas são?)
Where (localização) - Where is your church? (Onde é a tua igreja?)
Which (opções) - Which kind of food do you prefer? (Que tipo de comida você prefere?)
When (sobre tempo) - When is your birthday? (Quando é o teu aniversário?)
Whose (sobre posse) - Whose is this bag? or Whose bag is this? (De quem é esta bolsa?)
Whom (sobre sujeito) - Whom did you meet at the beach? (Quem você encontrou na praia?)
How (maneira / modo) - How is your mother? (Como vai tua mãe?)
How many (sobre quantidade – contável) - How many pencils do you have?
How much (sobre quantidade – incontável / preço) - How much is it? (Quanto custa?)
How much (about quantity – uncountable nouns / price) - What is the price? (Qual é o preço?)
How long (sobre duração de tempo) - How long have you been here?
(Quanto tempo você tem estado aqui?)
- How long is the trip?
(Quanto tempo é a viagem?)
How long (sobre comprimento) - How long is this room?
(Qual é o comprimento dessa sala?)
How often (sobre frequência) - How often do you go to the beach?
(Com que frequência você vai à praia?)
How old (sobre idade) - How old are you? (Quantos anos você tem?)
How tall (sobre altura) - How tall are you? (Qual é a tua altura?)
How far (sobre distância) - How far is it? (Qual é a distância?)
How deep (sobre profundidade) - How deep is this river?
(Qual é a profundidade desse rio?)
How heavy (sobre peso) - How heavy is this athlete?
(Qual é o peso desse atleta?)
How big (sobre tamanho) - How big is the school?
(Qual é o tamanho dessa escola?)
EXERCÍCIOS:
1) Relacione as colunas:
1. Where ( ) is your best friend? (Quem é teu melhor amigo?)
2. What time ( ) is your mother’s name? (Qual é o nome da tua mãe?)
3. What ( ) is your English class? (Quando é a tua aula de Inglês?)
4. When ( ) do you usually wake up? (Que horas você usualmente acorda?)
5. Who ( ) is your father right now? (Onde está teu pai exatamente agora?)
2) Crie perguntas com os ‘question words’ abaixo:
a) How many _____________________________________________________? (Quantos – contável)
b) How often _____________________________________________________? (Quando – frequência)
c) Why __________________________________________________________? (Por que)
d) Where ________________________________________________________? (Onde)
e) When _________________________________________________________? (Quando)
3) Escreva as perguntas de acordo com as respostas:
a) ___________________________________________________?
I make chocolate cake. (Eu faço bolo de chocolate.)
b) ___________________________________________________?
John works at the supermarket. (João trabalha no supermercado.)
c) ___________________________________________________?
I prefer the blue ones on the table? (Eu prefiro os azuis sobre a mesa.)
d) ___________________________________________________?
Sue visits us. (Sue nos visita.)
e) ___________________________________________________?
I come from school at ten pm. (Eu venho da escola às 10 horas da noite.)
f) ___________________________________________________?
I have two Bibles. (Eu tenho duas Bíblias.)
g) ___________________________________________________?
It costs 78 reais. (Ele custa R$ 78,00.)
03 – PREPOSIÇÃO
Preposições são palavras invariáveis que ligam e relacionam dois termos de uma frase.
Preposições de Tempo: AT, ON e IN
AT – tempo específico; noite; alguns feriados
Eg.: at eleven o’clock; at night; at Christmas (às 11 horas; à noite; no Natal)
ON – datas específicas; dias da semana
Eg.: on April 10th; on Tuesday (em 10 de Abril; na terça-feira)
IN – era/período, século, anos, meses do ano, estações do ano e partes do dia.
Eg.: in the middle age; in the 21st century; in 2010; in March; in spring; in the morning
(na Idade Média; no Século 21; em 2010; em Março; na primavera; de manhã)
Parts of the day: (Partes do dia) → (IN) + the
Morning, afternoon, evening (Manhã, tarde, noite)
Days of the week: (Dias da semana) → (ON)
Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday
(Domingo, Segunda-feira, Terça-feira, Quarta-feira, Quinta-feira, Sexta-feira, Sábado)
Months of the year: (Meses do ano) → (IN)
January, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November, December
(Janeiro, Fevereiro, Março, Abril, Maio, Junho, Julho, Agosto, Setembro, Outubro, Novembro, Dezembro)
Seasons of the year: (Estações do ano) → (IN)
Spring, Summer, Autumn or Fall, Winter (Primavera, Verão, Outono, Inverno)
Prepositions of Place (Preposições de Lugar): AT, ON, IN AT – specific address, public place (endereços específicos, lugares públicos): at 209 Engenho Novo Street; at the club; at the airport; at a party (na Rua Engenho Novo, 209; no clube; no aeroporto; em uma festa) AT – formando expressões como: at home, at the airport, at the cinema, at the restaurant, at the library, at the bookstore, at the mall, at school (em casa, no aeroporto, no cinema, no restaurante, na biblioteca, na livraria, no shopping, na escola) Eg.: The children are AT school now. (As crianças estão na escola agora.) ON – street, avenue, square (rua, avenida, praça) on Dias da Cruz Street; on Rio Branco Avenue; on Saens Pena Square (na Rua Dias da Cruz; na Avenida Rio Branco; na Praça Saens Pena) ON – antes de palavras como: farm (fazenda), beach (praia), river (rio), lake (lago), coast/seashore (costa, margem, litoral) Eg.: The boys are spending their vacation ON the farm / the beach. (Os meninos estão passando suas férias na fazenda / na praia.) ON – formando expressões como: on the plane (no avião), on the ship (no barco), on the radio (no rádio), on the phone (ao telefone), on TV (na TV), on board (a bordo), on vacation (em férias), on foot (a pé), on page 26 (na página 26), on the road (na estrada) Eg.: They are once again ON the road. (Eles estão mais uma vez na estrada) = viajando IN – district / neighborhood (bairro), city (cidade), country (país), continent (continente), kinds of residence (tipos de residência) Eg.: in Méier; in Rio de Janeiro; in Brazil ; in Asia; in a house / in an apartment OBS.: - AT is used in holidays without the word ‘day’ (AT é usado em feriados sem a palavra ‘dia’) Eg.: Bob will travel AT Christmas. (Bob viajará no Natal.) OBS : - AT is used before the expressions: noon, midday, midnight, dawn (AT é usado antes das expressões: meio-dia, meia-noite, madrugada) Eg.: The lunch will be served AT noon. (O almoço será servido ao meio-dia) OBS : - AT is used in terms of seats, without necessarily indicate ‘in’ (AT é usado em termos de lugar, sem necessariamente indicar ‘dentro’) Eg.: Bob is AT the door. (Bob está à porta) The girl is AT the bus stop. (A garota está no ponto de ônibus)
Other prepositions: About: sobre, a respeito de: Tell me about your life. (Conte-me sobre sua vida) Above: acima de: John’s apartment is above Mara’s. (O apartamento de John é acima do da Mara) Across: através de: The dog swims across the river. (O cachorro nada através do rio.) After: depois de: She always arrives after 9 o’clock. (Ela sempre chega depois das 9 horas.) Against: contra: The motorbike hit against the wall. (O motociclista bateu contra a parede.) Among: entre (vários): The pencil is among the books. (O lápis está entre os livros.) Around: em volta de: They travel around the world. (Eles viajam em volta do mundo.) Before: antes de: She never arrives before 7 o’clock. (Ela nunca chega antes das 7 horas.) Behind: atrás de: Tim is behind Peter. (Tim está atrás do Peter.) Below: abaixo de: The principal item is below the first point. (O item principal está abaixo do primeiro ponto.) Beside: ao lado de: The earphones are beside the monitor. (Os fones de ouvido estão ao lado do monitor.) Besides: além de: Besides English, she can also speak Portuguese. (Além de Inglês, ela também pode falar Português.) Between: entre (dois): He seats between two old ladies. (Ele senta entre duas velhas senhoras.) Beyond: além de: The valley is beyond the mountains. (O vale está além das montanhas.) But: exceto: Everybody goes to the party, but Philip. (Todo mundo vai para a festa, exceto Philip.) By: por, junto, ao lado de: This book was written by James Blant. (Esse livro foi escrito por James Blant.) / They seat side by side.. (Eles sentam lado ao lado.) Down: abaixo, para baixo. Their house is down of mine. (A casa deles está abaixo da minha.) Up: acima, para cima: They seat up the hill. (Eles sentam sobre a montanha.) During: durante: He was in the army during the war. (Ele estava no exército durante a Guerra.) For: a favor de: Who is not for us is against us. (Quem não é a favor de nós é contra nós.) For: por, para, há (tempo): The train for Moscow leaves at noon. (O trem para Moscou sai meio dia.) / Fresh air is good for health. (Ar fresco é bom para saúde.) From: de (origem): Where are you from? (De onde você é?) In front of: na frente de: Peter is in front of Tim. (Peter está na frente do Tim.)
Inside / Outside: dentro de / fora de: Let the dog sleep inside / outside the house. (Deixe o cachorro dormir dentro / fora de casa.) Instead of : em vez de: You should be studying instead playing video-games. (Você deveria estar estudando em vez de jogando video-game.) Into: para dentro, em: The cars disappeared into the river. (Os carros desapareceram dentro do rio.) Like: como: When I travel is like to experience a new life. (Quando eu viajo é como experimentar uma nova vida.) Near: perto de: The post office is near the cathedral. (O correio é perto da catedral.) Off: para fora (de uma superfície): Mark fell off his bed. (Mark caiu para fora de sua cama.) Out of: para fora de: Take these books out of the box. (Tire esses livros para fora da caixa.) Over: acima de, por cima de: There are over 1.000 people in the concert. (Há acima de mil pessoas no show.) / Throw the stone over the wall. (Jogue a pedra por cima do muro.) Since: desde: He is king since last century. (Ele é rei desde o século passado.) Through: através de: The soldiers walk through the forest. (Os soldados caminham através da floresta.) Until / till: até (tempo): The book arrives until tomorrow. (O livro chega até amanhã.) To: para: Teresa will go to France next week. (Teresa irá para França na próxima semana.) Towards: para, em direção a: The boy threw the stone towards the window. (O menino jogou a pedra em direção à janela.) Under: embaixo de: The cat eats under the bed. (O gato come embaixo da cama.) With / without: com / sem: Go with us! (Vá conosco!) / I don’t go without you. (Eu não vou sem você.) Within: dentro de: The candies came within the red box. (Os doces vieram dentro da caixa vermelha.) ===========================================================================
Paulo’s Letters
Romanos, I Coríntios, II Coríntios, Gálatas, Efésios,
Romans, 1 Corinthians, 2 Corinthians, Galatians, Ephesians,
Filipenses, Colossenses, I Tessalonicenses, II Tessalonicenses,
Philippians, Colossians, 1 Thessalonians, 2 Thessalonians,
I Timóteo, II Timóteo, Tito, Filemon
1 Timothy, 2 Timothy, Tito, Filemon
EXERCÍCIOS:
1) Complete as sentenças com as preposições do quadro:
for – from – among – to – against
a) Jane seats _______________ the students. (Jane senta … os alunos)
b) They run approximately four ______________ six kilometers every day.
(Eles correm aproximadamente 4 … 6 quilômetros todo dia)
c) The new experiment is going to be very important _________ all the students.
(Os novos experimentos serão muito importantes ... todos os alunos)
d) There is a demonstration _______________ pollution tonight.
(Existe uma demonstração ... poluição esta noite)
e) The color of electric light is different ______________ the color of sunlight.
(A cor da luz elétrica é diferente ... da color da luz do sol)
2) Complete as sentenças com as preposições do quadro:
under – over – below – above – about
a) Just look at those stars ______________ us. (Só olhe aquelas estrelas … nós)
b) What is that ____________ the sofa? Your shoes? (O que é aquilo ...do sofá? Teus sapatos?)
c) The picture is ______________ the table. (O quadro está … a mesa)
d) In winter, the temperature in Moscow is usually _______________ zero.
(No inverno, a temperatura em Moscou é usualmente .... zero)
e) We need information _____________ that machine. (Nós precisamos de informação … aquela máquina)
3) Relacione as colunas:
( 1 ) Day of the week
( 2 ) Month
( 3 ) Season
( 4 ) Date
( 5 ) Part of the day
( 6 ) Specific time
( ) January ( ) Tuesday ( ) noon ( ) midnight
( ) May ( ) morning ( ) spring ( ) August 11th
( ) nine thirty ( ) August ( ) July ( ) Sunday
( ) April 10th ( ) fall / autumn ( ) Saturday ( ) Thursday
( ) afternoon ( ) night ( ) weekend ( ) eleven o’clock
04 – PRONOMES
Subject Pronouns Object Pronouns
Singular Plural Singular Plural
I We Me Us
You You You You
He They Him Them
She They Her Them
It They It Them
Possessive Adjectives Pronouns Possessive Pronouns
Singular Plural Singular Plural
My Our Mine Ours
Your Your Yours Yours
His Their His Theirs
Her Their Hers Theirs
Its Their Its Theirs
Reflexive Pronouns
Singular Plural
Myself Ourselves
Yourself Yourselves
Himself Themselves
Herself Themselves
Itself Themselves
→ Possessive Adjective Pronous ocupam a posição na frase antes do substantivo. São chamados de ‘Possessive Adjetive Pronouns’ porque ocupam o lugar do adjetivo na frase.
Eg.: This is a big house.
This is her house.
→ Possessive Pronouns: nunca são usados antes do substantivo. Eles são usados para substituir a construção: possessive adjective pronoum + noun (pronome adjetivo possessivo + substantivo).
Eg.: Is that book still your book? → Aquele livro ainda é teu livro?
Is that book still yours? → Aquele livro ainda é teu?
Eles sempre concordam com a pessoa que possui alguma coisa e nunca com o objeto possuído.
Eg.: I have my money and you have yours. (Eu tenho o meu dinheiro e você tem o teu)
Eles podem ser usados em construções com of.
Eg.: Sylvia and Claudia are good friends of ours. (Sylvia e Cláudia são boas amigas nossas.)
Let me introduce you a friend of mine. (Deixe-me apresentar um amigo meu.)
I would like to read some poems of yours. (Eu gostaria de ler alguns poemas teus.)
O s no final de yours, its, ours and theirs não indica plural.
Em Inglês, os pronomes para a segunda pessoa do singular e do plural têm a mesma forma. A exceção é
em relação aos pronomes reflexivos.
Eg.: You do your homework yourself. (Você faça teu dever de casa você mesmo.)
You do your homeworks yourselves. (Vocês façam teus deveres de casa vocês mesmos.)
Não use artigos (the, a, an) antes dos pronomes possessivos.
Eg.: Joseph’s and Maria’s cars are similar, but hers is light blue. (e não ‘the hers’)
(Os carros de Joseph e de Maria são parecidos, mas o dela é azul claro.)
My poems are good, but not like his. (e não ‘the his’)
(Meus poemas são bons, mas não como os dele.)
===========================================================================
Pastoral Letters:
Hebreus, Tiago, I Pedro, II Pedro, I João, II João, III João, Judas
Hebrews, James , 1 Peter, 2 Peter, 1 John, 2 John, 3 John, Jude
Prophetic Book: Apocalipse
Revelation
EXERCISES:
1) Escolha o pronome adjetivo possessivo para completar cada sentença:
my / your / his / her / its / our / their
a) He can lend _______ money. (Ele pode emprestar … dinheiro.)
b) We can give you _______ presence. (Nós podemos dar a você … presença.)
c) You can give _______ attention. (Você pode dar … atenção.)
d) I can give him _______ e-mail address. (Eu posso dar a ele … endereço de e-mail.)
e) The dog is eating _______ food. (O cachorro está comendo … comida)
f) Mary can give you _______ help. (Maria pode te dar … ajuda.)
g) Jan and Rod can give _______ present for you. (Jan e Rod podem dar … presente para você.)
2) Escolha a opção correta:
a) Is Roger a friend of (you / yours)? (O Roger é … amigo?)
b) Whose CD is this: It’s (their / theirs)? (De quem é … CD?)
c) CNN has a weather section in (his / its) website. (CNN tem uma seção de previsão do tempo no website deles.)
d) (Him / His) e-mail address is simple. (O endereço de e-mail ... é simples.)
e) (Your / Yours) computer has a lot of memory space, but (our / ours) is faster.
(… computador tem muito espaço de memória, mas o ... é muito rápido.)
3) Complete as sentenças com o pronome reflexivo correto:
a) Ryan, be careful not to cut _________________ with that knife.
(Ryan, cuidado para não cortar … com aquela faca.)
b) People, enjoy __________________ the camp. (Pessoal, aproveitem …o campo.)
c) Don’t worry about us. We’ll find something to occupy __________________ with.
(Não se preocupem sobre nós. Encontraremos alguma coisa para ocupar ...)
d) Jacob and Ashley did their project _________________. I didn’t give them any help.
(Jacob e Asley fizeram seu projeto …. Eu não dei a eles alguma ajuda.)
e) Sarah is teaching ____________________ how to use the computer.
(Sara está ensinando … como usar o computador.)
05 – “TAG QUESTION”
São pequenas perguntas, afirmativas ou negativas. Nós as colocamos no final de frases afirmativas (Tag Question: forma negativa) ou frases negativas (Tag Question: forma afirmativa) e tem a função de confirmação.
“Tag Question” é formado pelo auxiliar do verbo da sentença principal mais o sujeito da sentença principal, que, normalmente, é substituído por um pronome pessoal.
OBS.: Quando a frase principal está usando o verbo TO BE, não precisamos de verbo auxiliar no ‘tag question’, usamos a forma afirmativa ou negativa do Verbo To Be.
Sentença principal (afirmativa) – tag question (negativa)
Eg.: Mark likes her family, doesn’t he? (Mark gosta de sua família, não gosta?)
July is studying in the room now, isn’t she? (July está estudando na sala agora, não está?)
Sentença principal (negativa) – tag question (afirmativa)
Eg.: Susy doesn’t arrive late, does she? (Susy não chega tarde, chega?)
Peter isn’t studying in his bedroom, is he? (Peter não está estudando em seu quarto, está?)
EXCEPTION: I am a doctor, aren’t I? (I am not a doctor, am I?)
Eu sou um médico, não sou? (Eu não sou um médico, sou?)
===========================================================================
Psalm 23
1 – The Lord is my shepherd, I shall not be in want.
2 – He makes me lie down in green pastures, he leads me beside quiet waters,
3 – He restores my soul. He guides me in paths of righteousness for his name’s sake.
4 – Even though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for you are with me; your road and your staff, they comfort me.
5 – You prepare a table before me in the presence of my enemies. You anoint me head with oil; my cup overflows.
6 – Surely goodness and love will follow me all the days of my life, and I will dwell in the house of the Lord forever.
EXERCISES:
1) Escolha o ‘tag question’ apropriado:
a) The scientist prepares his materials, (do they / doesn’t he)? (O cientista prepara seu material,…?)
b) We are not going to stay here all day, (are you / are we)? (Nós não vamos ficar aqui o dia todo,…?)
c) I am not walking to school with her, (is you / am I)?
(Eu não estou caminhando para a escola com ela,...?)
d) John says beautiful poems, (doesn’t he / isn’t he)? (João fala lindos poemas, …?)
e) They don’t work in the morning, (do they / does they)? (Eles não trabalham de manhã, ...?)
f) Sally lives in London, (don’t she / doesn’t she)? (Sally vive em Londres, …?)
g) You aren’t tired, (are you / aren’t you)? (Você não está cansado, …?)
h) Anne lives near you, (does she / doesn’t she)? (Anne mora perto de você, ...?)
i) I play piano, (play I / don‘t I)? (Eu toco piano, …?)
j) Tim doesn’t eat meat, (doesn’t he / does he)? (Tim não come carne, …?)
2) Complete com ‘tag questions’:
a) Judy isn’t studying now, ___________________? (Judy não está estudando agora, ...?
b) Your friend and you don’t speak Russian, _____________________?
(Teu amigo e você não falam Russo, …?)
c) That tree isn’t an apple tree, _____________________? (Aquela árvore não é uma macieira, ...?)
d) Sandy and I are very late today, _____________________? (Sandy e eu estamos atrasados hoje, ...?)
e) Bill and Tom didn’t answer the question, __________________?
(Bill e Tom não responderam a pergunta, …?)
f) You didn’t talk to her, _____________________? (Você não falou com ela, ...?)
g) It’s a beautiful day, __________________? (Está um lindo dia, …?)
h) These flowers are nice, _________________? (Estas flores são lindas, …?)
i) Judy is at the party, ________________? (Judy está na festa, …?)
j) You speak German, ________________? (Você fala Alemão, …?)
06 – “QUANTIFIERS” – Expressando Quantidade
Countable (Contável) – MANY, A FEW (aspecto positivo), FEW (aspecto negativo)
Eg.: I have many / a few cars. (Eu tenho muitos / muitos carros)
I have few party clothes. (Eu tenho poucas roupas de festa)
Uncountable (Incontável) – MUCH, A LITTLE (aspecto positivo), LITTLE (aspecto negativo)
Eg.: He has much / a little money. (Ele tem muito / um pouco de dinheiro)
He drinks little water. (Ele bebe pouca água)
Countable and Uncountable
A LOT (OF) / LOTS OF – Grande quantidade
Eg.: A lot of children are adopted in my city. (Muitas crianças são adotadas na minha cidade)
I eat lots of fruits every day. (Eu como muitas frutas todo dia)
SOME (refers to part of a whole) – Quantidade razoável
Eg.: I need some calories a day. (Eu preciso de algumas calorias por dia)
ANY – Whole or Absence – (Total ou Falta)
Eg.: I like any fruit juice. (Eu gosto de todos os sucos de fruta) – (100%)
I don’t like any fruit juice. (Eu não gosto de nenhum suco de fruta) – (0%)
NO - Absence (Falta)
Eg.: No people have tattoos in my classroom.
(Nenhuma pessoa tem tatuagem na minha sala de aula)
===========================================================================
Acts 2: 38
38 – Peter replied: “Repent and be baptized, every one of you, in the name of Jesus Christ for the forgiveness of our sins. And you will receive the gift of the Holy Spirit.
39 – The promise is for you and your children and for all who are far off – for all whom the Lord our God will call.
EXERCÍCIOS:
1) Complete os espaços com ‘much’ ou ‘many’:
a) There are ____________ signs to good look. (Existem … sinais de boa sorte.)
b) There is not _____________ water in the bottle. (Não existe … água na garrafa.)
c) There are _____________ superstitions in Africa. (Existem … superstições na África.)
d) There are ______________ single girls at the club. (Existem … garotas solteiras no clube.)
e) They don’t have ______________ money in the wallet. (Eles não tem … dinheiro na carteira.)
f) She doesn’t spend __________ money on clothes. (Ela não gasta … dinheiro em roupas.)
i) I drink __________________ glasses of water. (Eu bebo … copos de água.)
2) Responda as perguntas:
a) How many windows are there in the classroom? (Quantas janelas existem na sala de aula?)
______________________________________________________________________________
b) How many telephone numbers do you have? (Quantos números de telefone você tem?)
______________________________________________________________________________
c) How much sugar do you put in your coffee? (Quanto açúcar você coloca no teu café?)
______________________________________________________________________________
d) How many glasses of water do you drink a day? (Quantos copos de água você bebe por dia?)
______________________________________________________________________________
e) How many people live on Earth? (Quantas pessoas vivem na Terra?)
______________________________________________________________________________
f) How many children are adopted in our city every year?
(Quantas crianças são adotadas em nossa cidade todo ano?)
______________________________________________________________________________
07 – “IMPERATIVE” (IMPERATIVO)
Imperativo Afirmativo – é formado pelo infinitivo do verbo sem o ‘to’.
Eat your sandwich. (Coma teu sanduíche) (Verbo: To eat)
Read the book. (Leia o livro) (Verbo: To read)
Bring me a chair. (Traga-me uma cadeira) (Verbo: To bring)
Imperativo Negativo – é formado pelo auxiliar do verbo do + not.
Do not (Don’t) read this book. (Não leia este livro)
OBS.: No caso do Verbo To BE, temos aqui outra exceção. Podemos usar o verbo auxiliar na negativa.
Se dissermos: “Be on Time.” (Imperativo Afirmativo)
Podemos dizer: “Don’t be on time.” (Imperativo Negativo)
Imperativo é usado para dar: orders, advices, suggestions and instructions. (ordens, conselhos, sugestões e instruções)
Have a seat. (Sente-se) Don’t worry. (Não se preocupe)
Take a look. (Olhe) Never mind. (Don’t give importance)
Have a nice day. (Tenha um bom dia) Keep in contact. (Mantenha contato)
Pay attention. (Preste atenção) Turn off the light, please. (Apague a luz, por favor)
Wait a second . (Espere um segundo) Do your homework. (Faça teu trabalho de casa)
Come in. (Entre) Take care. (Tenha cuidado)
Close the door (Feche a porta) - Don’t close the door (Não feche a porta)
Open the book (Abra o livro) - Don’t open the book (Não abra o livro)
Come in (Entre) - Don’t come in (Não entre)
Call me (Me chame) - Don’t call me (Não me chame)
Talk to Mary (Fale com Maria) - Don’t talk to Mary (Não fale com Mary)
EXERCÍCIOS:
1) Coloque as sentenças na forma negativa do Imperativo:
a) Bring the new magazine. _______________________________________________________
(Traga a nova revista.)
b) Write your name on your book. _________________________________________________
(Escreva teu nome no teu livro.)
c) Find the correct answer. _______________________________________________________
(Ache a resposta correta.)
d) Cross the street. _____________________________________________________________
(Atravesse a rua.)
e) Turn off the radio. ______________________________________________________________
(Desligue o rádio.)
2) Complete as expressões com o verbo apropriado:
Look (olhar)
Drink (beber)
Pay
Listen (ouvir)
Get
Repeat (repetir)
Open (abrir)
Speak (falar)
Do (fazer)
Take
Clean (limpar)
Come (vir)
__________________ attention! Please, ___________ your homework.
(Preste atenção!) (Por favor, faça teu dever de casa.)
__________________ a look. _________________ after me.
(Olhe!) (Repita depois de mim.)
__________________ at me. Don’t ____________ Portuguese.
(Olhe para mim.) (Não fale Português.)
__________________ your book. _________________ in.
(Abra teu livro.) (Venha)
__________________ to the CD again. _________________ the milk.
(Ouça o CD de novo.) (Beba o leite.)
Don’t _____________ nervous. Relax! _________________ your bedroom.
(Não fique nervoso. Relaxe!) (Limpe teu quarto.)
3) Estes slogans famosos, no Imperativo, estão fora de ordem. Coloque-os em ordem:
a) do – just – it ___________________________________________ (sneakers)
b) different – think ________________________________________ (computer)
c) the – download – future __________________________________ (Internet)
d) true – your – colors – show _______________________________ (photography)
e) the – be – best ________________________________________ (army)
f) it – on – pass __________________________________________ (organ donation)
08 – QUE HORAS SÂO? (What time is it?)
am – after meridium / pm – post meridium
a quarter past seven a half past one
ten past ten midday / midnight ten to two
Expressões apropriadas:
a half past – meia hora passada
a quarter past – um quarto de hora passado (15 minutos)
a quarter to – um quarto de hora para ... (15 minutos)
2:30 – a half past two (duas horas e trinta minutos / meia hora após as duas)
3:15 – a quarter past three or three fifteen (quinze minutos após as três / três e quinze)
5:45 – a quarter to six (quinze minutos para as seis)
1:25 – one twenty-five or twenty-five past one (uma e vinte e cinco / vinte e cinco após uma)
9:33 – nine thirty-three (nove e trinta e três)
0:00 – midnight or twelve am (meia-noite)
12:00 – midday or twelve pm or noon (meio-dia)
11:05 – eleven-oh-five or five after eleven (onze e cinco / cinco após as onze)
===========================================================================
EXERCÍCIOS:
1) Escreva que horas são:
_______________________________________________________________
_____________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
===========================================================================
II Thessalonians 1: 3 [Thanksgiving and Prayer] (Ação de Graças e Oração)
“We ought always to thank God for you, brothers, and rightly so, because your faith is growing more and more, and the love every one of you has for each other is increasing.”
“Nós devemos sempre dar Graças a Deus por vocês, irmãos; e isso é justo, porque a fé que vocês têm cresce cada vez mais, e muito aumenta o amor de todos vocês uns pelos outros.”
09 – “SIMPLE PAST “
Regular e Irregular
Alguns verbos não são regulares na sua forma no passado.
Atenção: No final da apostila você encontrará uma relação dos verbos irregulares.
Regular Past é formado com a adição de: –D, –ED ou –IED.
Eg.: Create – created
Work – worked
Study – studied
Entre algumas Formas Irregulares comuns estão os seguintes verbos:
Take – Took Have – Had Get – Got Keep – Kept
Put – Put Write – Wrote See – Saw Go – Went
Eat – Ate Drink – Drank Tell – Told Meet – Met
Be – Was/Were Say – Said Read – Read Speak – Spoke
Make – Made Wake – Woke Win – Won Sleep – Slept
– Verb TO BE
(Para formar o passado do verbo To BE não é necessário o auxiliar Do ou DOES) Affirmative Negative Interrogative
I was…
I wasn’t…
Was I…?
You were…
You weren’t…
Were you…?
He was…
He wasn’t…
Was he…?
She was…
She wasn’t…
Was she…?
It was…
It wasn’t…
Was it…?
We were…
We weren’t…
Were we…?
You were…
You weren’t…
Were you…?
They were…
They weren’t…
Were they…?
Outros verbos:
(Você precisa do auxiliar DO e DOES, nas formas negativa e interrogativa)
Eg.: Verb to Study (Verbo: Estudar) Affirmative Negative Interrogative
I studied yesterday.
I didn’t study yesterday.
Did I study yesterday?
You studied yesterday.
You didn’t study yesterday.
Did you study yesterday?
He studied yesterday.
He didn’t study yesterday.
Did he study yesterday?
She studied yesterday.
She didn’t study yesterday.
Did she study yesterday?
It cried a lot yesterday.
It didn’t cry a lot yesterday.
Did it cry a lot yesterday?
We studied yesterday.
We didn’t study yesterday.
Did we study yesterday?
You studied yesterday.
You didn’t study yesterday.
Did you study yesterday?
They studied yesterday.
They didn’t study yesterday.
Did they study yesterday?
OBS.: Para os verbos regulares terminados em ‘y’ → eliminamos o ‘y’ e acrescentamos ‘ied’.
=========================================================================== Romans 8: 38 e 39 38 – For I am convinced that neither death nor life, neither angels nor demons, neither the present nor the future, nor any powers, 38 – Pois estou convencido de que nem a morte nem a vida, nem anjos nem demônios, nem o presente nem o futuro, nem quaisquer poderes, 39 – neither height nor depth, nor anything else in all creation, will be able to separate us from the love of God that is in Christ Jesus our Lord. 39 – nem altura nem profundidade, nem qualquer outra coisa na criação, será capaz de nos separar do amor de Deus que está em Cristo Jesus, nosso Senhor.
EXERCÍCIOS:
1) Complete as frases com o Verbo ‘To Be’ no passado, na forma afirmativa:
a) Mary Ann ___________ my first girlfriend. (Mary Ann … minha primeira namorada.)
b) The cat ___________ sick last week. (O gato … doente semana passada.)
c) We ___________ at John’s house yesterday. (Nós … na casa do João ontem.)
d) They ___________ on vacation last July. (Eles … de férias Julho passado.)
e) You __________ not a good student two years ago. (Você não … um bom aluno há dois anos atrás.)
2) Complete as frases com “there was” ou “there were”:
a) _______________________ beautiful girls at the club yesterday. ( … garotas lindas no clube ontem.)
b) ________________________ two hats on this table two hours ago.
(… dois chapéus sobre a mesa há duas horas.)
c) _______________________ an Italian boy in my class last year.
( … um garoto Italiano na minha classe no ano passado.)
d) _____________________ a lot of people at the concert last week.
( … muitas pessoas no concerto semana passada.)
3) Escreva o passado dos verbos abaixo:
a) try (tentar) ______________________ f) follow (seguir) ____________________
b) destroy (destruir) _________________ g) dance (dançar) ___________________
c) study (estudar) ___________________ h) need (precisar) ___________________
d) order (ordenar) ___________________ i) stop (parar) ______________________
e) shout (gritar) _____________________ j) permit (permitir) ___________________
4) Coloque estas sentenças com os verbos no passado:
a) My sister plays violin. (Minha irmã toca violino.)
_______________________________________________________________
b) The cats sleep in the garden. (Os gatos dormem no jardim.)
________________________________________________________________
c) The teacher teaches very well. (A professor ensina muito bem.)
________________________________________________________________
d) We write letters for our families. (Nós escrevemos cartas para nossas famílias.)
________________________________________________________________
e) They leave the school at 1 pm. (Eles saem da escola às 13 horas.)
________________________________________________________________


10 – “PRESENT CONTINUOUS”
Present Continuous é usado para indicar que uma ação ou uma situação está ocorrendo no presente. Pode ser acompanhada por advérbios de tempo, tais como: now (agora), at this moment (neste momento), this afternoon (esta tarde), this month (este mês), this year (este ano), this week (esta semana), etc.
AFFIRMATIVE NEGATIVE INTERROGATIVE
I am (I’m) watching TV.
I am not watching TV.
Am I watching TV?
You are (You’re) reading a text.
You are not reading a text.
Are you reading a text?
He is (He’s) dancing.
He is not dancing.
Is he dancing?
She is (He’s) calling her now.
She is not calling her now.
Is she calling her now?
It is (It’s) raining.
It is not raining.
Is it raining?
We are (We’re) working.
We are not working.
Are we working?
You are (You’re) repeating.
You are not repeating.
Are you repeating?
They are (They’re) listening the class.
They are not listening the class.
Are they listening the class?
Obs.: Não abreviar a forma negativa torna a frase mais enfática. A forma abreviada é mais neutra.
Structure:
Subject + auxiliary verb to be in the present + main verb in ‘ing’ form + complement.
(Sujeito + verbo auxiliar To Be no presente + verbo principal com ‘ing’ + complemento)
Spelling Rules for the Present Continuous: (Regras Ortográficas para o Present Continuous)
⌂ Para CVC verbos → dupla consoante (quando a sílaba final é forte)
Eg.: kid – kidding; begin – beginning; prefer – preferring; admit – admitting
(brincar – brincando); (começar – começando); (preferir – preferindo); (admitir – admitindo)
⌂ Verbos terminados em consoante + e → elimine o ‘e’ e adicione ‘ing’.
Eg.: come – coming; give – giving; make – making
(vir – vindo); (dar – dando); (fazer – fazendo)
⌂ Verbos terminados em ‘ie’ → substitua ‘ie’ por ‘y’ e adicione ‘ing’.
Eg.: lie – lying; die – dying; tie – tying
(mentir – mentindo); (morrer – morrendo); (atar, amarrar – atando, amarrando)
⌂ Verbos terminados em ‘ee’ → só adicione ‘ing’.
Eg.: agree – agreeing; see – seeing
(concordar – concordando); (ver – vendo)
⌂ Para os outros verbos, só adicione ‘ing’.
Eg.: listen – listening look – looking answer – answering
(ouvir – ouvindo) (olhar – olhando) (responder – respondendo)
go – going study – studying offer – offering
(ir – indo) (estudar – estudando) (oferecer – oferecendo)
tell – telling read – reading visit – visiting
(contar – contando) (ler – lendo) (visitar – visitando)
===========================================================================
Psalms 1: 1 e 2
1 – Blessed is the man who does not walk in the counsel of the wicked or stand in the way of sinners.
2 – But his delight is in the law of the Lord, and on his law he meditates day and night.
2 Timothy 1: 7 For God did not give us a spirit of timidity, but a spirit of power, of love and of self-discipline.
EXERCÍCIOS:
1) Olhe as gravuras e responda as perguntas:
a) What is she doing now? (O que ela está fazendo agora?)
____________________________________________________
b) What is Frank doing now? (O quê o Frank está fazendo?)
____________________________________________________
c) What are the boys doing now? (O quê os meninos estão fazendo agora?)
____________________________________________________
d) What is Agnes doing now? (O quê Agnes está fazendo?)
____________________________________________________
e) What are Nancy and Joe doing now? (O quê Nancy e Joe estão fazendo agora?)
____________________________________________________
f) What is Cynthia doing now? (O quê Cynthia está fazendo?)
____________________________________________________
g) What are they doing now? (O quê eles estão fazendo agora?)
____________________________________________________
h) What are the people doing at this moment? (O quê as pessoas estão fazendo neste momento?)
____________________________________________________
i) What is the cat doing? (O quê o gato está fazendo?)
____________________________________________________
j) What is he doing? (O quê ele está fazendo?)
____________________________________________________
k) What are you doing now? (O quê você está fazendo agora?)
____________________________________________________
BIBLIOGRAFIA
- BÍBLIA SAGRADA – New International Version
- ESSENTIAL GRAMMAR IN USE – 2nd Edition – Murphy, Raymond – Cambridge
- GLOBETROTTER – Teacher’s Book – Costa, Marcelo Baccarin – MacMillan
- GRADED ENGLISH – Volume Único - Martins, Elisabeth Prescher; Pasqualin, Ernesto;
Amos, Eduardo – Editora Moderna
- GRAMÁTICA PRÁTICA DA LÍNGUA INGLESA – O Inglês Descomplicado – Torre, Nelson
- INTERCHANGE – 3rd Edition – Richards, Jack C. – Cambridge
- LONGMAN – Gramática Escolar da Língua Inglesa – Amorim, José Olavo de
- SIMPLIFIED GRAMMAR BOOK – Amos, Prescher – Editora Moderna


Nenhum comentário:

Postar um comentário